čtvrtek 31. října 2013

Halloween

Kdo mě zná víc, velmi dobře si je vědom, jak moc zásadový jsem. Na stupnici 1 - 10 jsem myslím solidní "šestnáctka". I proto jsem se při žití v ČR mocně vyhýbal všem americkým svátkům počínaje šílenstvím Santy Clause (ano, jsem věrný našemu Ježíškovi), Sv. Valentýna, díkůvzdání a v neposlední řadě i Halloweenu.

 
Jenže teď se nacházím na zcela jiném kontinentu, náhled na tyto svátky jsem mírně přehodnotil. Ono okusit místní kulturu je třeba naplno. Halloween je jeden z anglosaských lidových svátku, slavící se 31. října den před Svátkem všech svatých. Nejvýraznějším symbolem jsou pak vyřezané dýně do až děsivých tvarů, které díky svíčce pěkně září. Název Halloween vznikl ze zkrácení "All Hallows Eve". tedy v překladu "předvečer všech svatých". Všelijaké mystično od čarodějů, duchů, černých koček, košťat, ohně, kostlivců, náhrobních kamenů na zahradách, zkrátka jakékoliv převleky za děsivé monstra mají dnes zelenou.
 
 
A tak nám hrálo do noty, že uplynulou sobotu jsme pojali loučení s naším domem na Edmonds, kde jsem bydlel své první tři měsíce zde ve Vancouveru, velice stylově. Přes den jsme se Zdenou a Broukem zdobili dům do smutečního kabátu, zapálili poprvé krb a vedle něj udělali pietní místo. Parte, fotky všech obyvatel tohoto domu, bílé růže a karafiáty, svícny a především barvy na tváře a černé oděvy pro nás samotné.
 
  
Pár dní předem je většina domů nastrojených, kreativitě se meze nekladou. I sortiment v obchodech je uzpůsobený, veliký koš s dýněmi hned u vstupu - a už můžeme čile přebírat. Cha, moje první vyřezaná dýně bude co nevidět na světě. Nesmíme zapomenout na drobné občerstvení pro cca 10 - 15 pozvaných. Zakončit bydlení v domě zaslíbeném se musí stylově.
 
 
Vše je připraveno, venku se stmívá, se Zdenkem sedáme ke stolu a můžeme začít dlabat dýně. Čerpáme inspiraci na internetu, motivů je nespočet. Zdena volí klasiku, obličej, zatímco já sahám k obrázku Angry Birds. Když je práce hotova a dáváme do dýní svíčku, pocit z dobře odvedené práce je příjemný. To už k nám pomalu chodí i ostatní a zábava může začít. S Broukem se jdeme nalíčit, bílá barva pokrývá naše obličeje a černé motivy umocňují vážnost dnešního smutečního obřadu. Malou lucernou se svíčkou vítáme nově příchozí. Postupně se nechávají namalovat i ostatní, oslava Halloweenu je tedy se vším všudy.
 
 
 
 
 

Žádné komentáře: